Inför avresan

Här finner du praktisk information för att boka och betala din resa, tips inför avresa
samt när du erhåller dina färdhandlingar inför avresan.

 

Att boka en resa med ReseSkaparna

För att boka en resa med oss, klickar du på BOKA -knappen under respektive resepresentation på vår hemsida. Du är också välkommen att ringa oss på 08 – 94 40 40 för bokning eller skicka e-post till info@reseskaparna.se. När du har bokat, skickar vi en bokningsbekräftelse och en faktura med två stycken inbetalningsdatum: ett för din anmälningsavgift och ett för din slutbetalning. När du betalat in din anmälningsavgift, inom tio dagar, är din resa bekräftad.

 

Resenärernas namn

När du bokar din resa är det viktigt att kontrollera att namnen på samtliga deltagare är korrekt stavade, exakt i enlighet med passet. Om namnet du uppgett vid bokning avviker från namnet i passet, och du vill ändra det närmare avresan, tillkommer alltid ändringsavgifter från flygbolaget eller kostnad för en ny biljett. Det är lätt att undvika ändringskostnader – uppge rätt namn vid bokningstillfället. Kontrollera din bokningsbekräftelse att ditt namn är korrekt stavat.

 

Betalning

Anmälningsavgiften betalas inom 10 dagar efter bokningstillfället. Genom att betala in anmälningsavgiften bekräftar ni er plats på resan och accepterar våra särskilda resevillkor ».  Anmälningsavgiften dras av från slutbeloppet. Resterade belopp betalas senast 40 dagar innan avresa. Betalning sker via bankgiro eller med bank- eller kreditkort på vår hemsida via din

personliga sida, länk till sidan finns i mailet du fick när du bokade resan. Vi accepterar betalning med Mastercard/Eurocard och VISA. Observera att om du har loggat ut från din personliga sida behöver du av säkerhetsskäl begära en ny länk. Begär ny länk till din personliga sida, klicka här »

 

Avbeställningsskydd och reseförsäkring

Vi rekommenderar att du tecknar en fullgod sjuk- och olycksfallsförsäkring för hela reseperioden och ett avbeställningsskydd i samband med din bokning. Kontrollera vad som ingår i din hemförsäkring eller via ditt bankkort om du betalar med kort. Ha alltid med dig försäkringskassans EU-kort på resor inom EU samt något från ditt försäkringsbolag som bevisar att du är försäkrad. Kontrollera alltid med ditt försäkringsbolag vad som gäller.

 

Flygtider och anslutning

Flygtider är alltid preliminära och kan utan förvarning justeras utav flygbolagen. Tänk på detta vid bokning utav eventuell anslutning av tåg eller flyg till avreseorten eller destinationen. Se till att ha god tidsmarginal och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning utgår för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsändring eller inställd resa.

 

Allergier, specialkost, önskemål

Meddela oss gärna i samband med bokning om ni har specifika dieter eller allergier. Vi informerar våra samarbetsparter och din reseledare, så att de kan ordna specialkost under din resa. Alla önskemål/information som meddelats ReseSkaparna vidarebefordras till berörda parter som buss- och flygbolag samt hotell och restauranger. Dock kan vi inte garantera att vidarebefordrade uppgifter beaktas.

 

Resa med funktionshinder

Alla våra kunder har olika behov och krav. Därför är det viktigt att du tar kontakt med oss vid bokningen så vi hittar ett alternativ som passar just dina behov. Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad resa som möjligt. Vissa hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Du som är beroende av rullstol/rullator måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som till exempel elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar. På en gruppresa reser du tillsammans med andra deltagare och följer ett på förhand fastställt program – vissa utflykter är svåra att anpassa och många utflykter innebär promenader. Kontakta oss och dubbelkolla alltid vilka utflykter kan passa just dig!

 

Valuta

Vi rekommenderar att du alltid har med dig lite kontanter i lokal valuta. Detta för att klara dig de första dagarna och för att det inte alltid går att betala med kort. Kontakta ditt växlingskontor eller bank och beställ valuta i god tid. Det finns uttagsautomater och växlingskontor på plats och det går ofta bra att växla kontanter på en del hotell.

 

Bankkort/Kreditkort

Oftast godtas alla internationella kontokort, såsom VISA, Master Card, Maestro och American Express. Glöm inte att öppna ditt kort för köp i utlandet. Kontakta din bank vid behov.

 

Vaccinationer

Behovet av vaccination skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd. Kontakta därför närmaste vaccinationscentral i god tid före avresa för individuell konsultation.

 

Mediciner

Packa alla mediciner i handbagaget. Bra att ha med på resan är till exempel värktabletter, åksjuke-tabletter, tabletter mot orolig mage, plåster och annat du anser att du behöver. Ta även med eventuella recept. Vid utlandsresa krävs intyg för att medföra narkotikaklassade läkemedel. För mer information se: läkemedelsverkets webbsida »

 

Visum och pass eller nationellt ID-kort

Som resenär är du själv ansvarig för att iaktta gällande passregler på ditt resmål. Kontrollera alltid att passet är oskadat och giltigt.

 

Reseinformation från Sveriges Ambassader

Här kan du hitta reseinformation om landet du ska till direkt från svenska utlandsmyndigheter. Förutom information om rådande läge finns tips och råd gällande vård och försäkringsskydd. http://www.swedenabroad.com/sv-SE/.

 

Färdhandlingar och information inför resan

Cirka 2 veckor innan avresa skickar vi ett färdhandlingar inklusive avresemeddelande med information till den adress du uppgav vid bokning.

 

Bagageregler

Flygbolagen kan ha olika regler kring bagagets mått och vikt. Kontakta ditt flygbolag eller gå in på flygplatsens webbplats om du vill veta mer om tillåtet mått och vikt på ditt bagage. Resenärer måste själva bära bagaget till och från flyg/tåg/buss och till och från hotellen. Resenärer ansvarar själva för att hålla uppsikt över ditt bagage under hela resan.

 

Trevlig resa
Vi önskar dig en härlig reseupplevelse!

Tag gärna del av 1177 checklista inför utlandsresan »